Schrijversproject Werkplaats

Schrijversproject Werkplaats Kindergemeenschap Bilthoven

Verslag van Josephine

Op 25 april hadden Julia, Sterre, Lieke en Josephine een schrijversproject. Dat houdt in dat er een schrijfster of schrijver komt die wat gaat vertellen over het schrijven en tips geeft voor het verhaal dat ze gemaakt hadden. Alle vier hebben ze al een keer aan zo’n project deelgenomen. Toen was het thema het opbouwen van spanning en kwam kinderboekenschrijver Jozua Douglas daar iets over vertellen. Dat was heel erg leuk en leerzaam. Julia, Sterre, Lieke en Josephine dachten: we willen hier verder mee gaan! Dat is gebeurd en nu is het thema karakter. Het project wordt gegeven door Petra Cremers. Petra is kinderboekenschrijfster, daarnaast schrijft ze ook verhalen en geeft ze workshops op basisscholen. Haar website is: www.petracremers.nl.

Petra komt 2 keer en daarna neemt Marijn Backer de workshop van haar over. Hij komt ze wat leren over de plot van het verhaal, dat betekent: het einde van het verhaal.

Petra heeft met Julia, Sterre, Lieke en Josephine verschillende opdrachten gedaan: na een korte kennismaking met Petra hebben ze eerst haar boeken bekeken. Vervolgens gingen ze aan de slag met een woordveld. Je moest de naam van je hoofdpersoon in het midden zetten en daar om heen eigenschappen en voorwerpen schrijven die met je hoofdpersoon te maken hadden. Daarna ging iedereen z’n eigen verhaal voorlezen en mochten de anderen tips geven, Petra had al wat tips opgeschreven en ook die werden besproken. De deelneemster waren na afloop erg enthousiast en hebben nu al zin in de volgende bijeenkomst.

Na de meivakantie wordt dit project vervolgd. Als het schrijversproject helemaal is afgelopen komen de verhalen van de deelneemsters op deze website. Nieuwsgierig geworden? Nog even geduld!