Chips maken
Tegenwoordig vinden wij bellen met de mobiele telefoon, chatten op de computer of spelletjes spelen op de DS de normaalste zaak van de wereld. Wat er schuil gaat achter het vaak flitsende uiterlijk is voor velen onbekend (en onbemind). Dat is jammer, want binnenin deze apparaten zijn het de chips die de dienst uitmaken; het samengaan van elektronica en natuurkunde in optima forma.
Wat komt er allemaal bij kijken als je een chip ontwikkelt, die gebruikt wordt in een mobiele telefoon? Onder leiding van een chips-expert van het bedrijf SiTel uit Den Bosch, Loek Colussi, gaan 6 kinderen aan de slag.
Introductie: wat is een chip precies, waar bestaat deze uit en wat is de functie. In dit gedeelte vertel ik iets over de geschiedenis van de chip, waarom we chips zijn gaan gebruiken, uit welke materialen een chip is opgebouwd en waarvoor een chip kan worden ingezet. Onder de microscoop kunnen chips bekeken worden.
Wat gebeurt er allemaal in de chipfabriek. Een filmpje van ‘het klokhuis’ kan hier ondersteunend werken. Een meer gedetailleerde video van Philips geeft meer achtergrondinformatie. Wat gebeurt er als de chip klaar is: Het testen, het behuizen en het toepassen.
Basiskennis en -elementen uit de elektronica: stroom, spanning, weerstand, condensator, spoel, transistor.
Aan de hand van eenvoudige voorbeelden wordt uitgelegd hoe de verschillende onderdelen zich gedragen. Middels een simpele schakeling wordt duidelijk hoe verschillende componenten met elkaar samenwerken.
M.b.v. een simulator kan op de computer een model-schakeling worden doorgerekend en het gedrag worden vergeleken met de fysieke schakeling. We solderen zelf een elektronische schakeling in elkaar.Als ‘toetje’ gaan we kijken in een cleanroom bij Dimes aan de Technische Universiteit Delft.
Dit project wordt gedaan met 6 kinderen uit groep 6 van de Julianaschool in Bilthoven.