Basisuniversiteit

  • Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte

Project Game Design

Project Game Design

 

Door : Masha Cazemier

Op 24 mei 2013 startte voor een aantal leerlingen uit groep 7/8 van de Werkplaats Kindergemeenschap een project waarnaar al weken reikhalzend werd uitgekeken: zelf computer games maken! Dieuwertje Spruijt-Schuur, mediatechnoloog en Misja van Laatum, grafisch ontwerper, leren hoe het proces van spellen programmeren in zijn werk gaat.

De ochtend begint onverwacht spannend: het netwerk van de school ligt eruit! Gelukkig kan een voorstelrondje ook zonder internet en iedereen vertelt over zichzelf en zijn favoriete game. Nadat Misja en Dieuwertje zichzelf en hun lievelingsgames hebben geïntroduceerd vraagt iemand verbaasd: "Maar die games zijn toch alleen voor 16+?" Daarop volgt de geruststelling dat onze experts de zestienjarige leeftijd ruimschoots zijn gepasseerd en kan de uitleg over het enerverende, maar bewerkelijke proces van spelontwerp beginnen.

Bij het ontwerpen van een beetje computerspel - zoals bijvoorbeeld Call of Duty - zijn al gauw honderden ontwikkelaars, ontwerpers ('artists') en programmeurs voor een periode van soms meerdere jaren betrokken. Maar ook met een kleiner team kunnen mooie games worden gemaakt, denk aan Minecraft, of het Nederlandse spel the Blob. Over alles moet gedetailleerd worden nagedacht: het concept, de characters, de levels en ga zo maar door. Het traject doorloopt verschillende stadia: alpha- en betareleases worden genoemd. Alles van het eerste ontwerp tot aan de verkoop passeert de revue.

De studenten gaan de komende weken in teams een spel maken dat aan de volgende eisen moet voldoen:

  • Het spel moet uit minimaal twee levels bestaan
  • Er moet een titelscherm komen en een 'game over' scherm
  • De graphics en geluid moeten liefst zelf worden gemaakt

Er zal met verschillende soorten software worden gewerkt, zoals Gamemaker, Audacity, SVN, Wings en Paint.NET. Er wordt begonnen met een spelconcept en al vlug zijn de teams aan het werk en worden de eerste schreden naar een mooi spel gezet.

Na een half uurtje intensief brainstormen, discussiëren en tekenen zien drie oorspronkelijke concepten het licht: 'World Mission', Agent Mickey' en 'In the Shadow'. Misja en Dieuwertje stellen kritische vragen, wat is het achterliggende verhaal? Hoe bepaal je wanneer het spel is afgelopen? Waarom wil je vragen gesteld over elkaars concept, Ook vanuit de groep worden geïnteresseerde vragen gesteld over elkaars concept. Bijvoorbeeld: wat doe je met het gegeven dat je characters honger kunnen krijgen?

 

Voor de volgende bijeenkomst is er huiswerk. Denk nog eens goed na over hoe je wilt dat het spel eruit gaat zien en misschien wil je al wat graphics zoeken of maken. Dan kan vanaf de volgende bijeenkomst worden begonnen met het echte 'bouwen'en dan zijn, als het goed is, over een aantal weken op deze site de resultaten te zien!

 


 

Geef je mening :

Wat vind je van de Basisuniversiteit?