Basisuniversiteit

  • Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte

Logistiek en containervervoer Revius Lyceum Doorn

Project logistiek en containervervoer

 

Voor het project logistiek en containervervoer legden 9 leerlingen van het Revius Lyceum uit Doorn een werkbezoek af bij de BCTN-container-terminal in Den Bosch. Onder leiding van expert Wim Busser, operationeel directeur bij BCTN, zijn zij bezig met het maken van een businessplan voor een terminal in Alblasserdam. Die terminal gaat voor een belangrijk deel als transferium dienen voor containers die aankomen op de nieuwe Maasvlakte 2 in de Rotterdamse haven.

Wim Busser heeft voor "Bossche Bollen"gezorgd, we zijn tenslotte in Den Bosch. Hij vertelt dat de enorme containerschepen die in Rotterdam aankomen natuurlijk niet de rivier op kunnen varen. Ze worden in de haven uitgeladen en door middel van vrachtwagens, trein of binnenvaartschip verder vervoerd.

Vervoer over water heeft grote voordelen. Het is flexibel, kost veel minder brandstof en is daardoor veel milieuvriendelijker dan via de weg. BCTN is een bedrijf dat zorgt voor dat vervoer. Van zeeschip naar binnenvaartschip en dan naar een transferium waar het door een vrachtwagen wordt opgepikt om het laatste stuk naar de klant af te leggen.

Bijna alles wordt tegenwoordig via containers vervoerd. Containers hebben standaardmaten, passen daardoor op alle containerschepen/vrachtwagens/treinstellen. Zo maak je heel efficiënt gebruik van beschikbare ruimte op een vervoermiddel.

Het is voor een bedrijf heel interessant om zich in de buurt van een transferium te vestigen. De vervoerstijden worden daarmee geminimaliseerd. BCTN heeft bijvoorbeeld terminals in de buurt van bedrijven als Nike en Heineken liggen.

Stap in de wereld van de TEU's en 20, 40 en 45 footers.

De standaardmaat in de wereld van containers is de zogeheten TEU (Twenty feet Equivalent Unit). Een container van 1 TEU is 20 foot lang, de meest gebruikte 2 TEU 40 foot. Deze containers hebben op gestandaardiseerde plekken gaten zitten waarmee een kraan ze op kan pakken.

Wim Busser legt uit dat het belangrijk is om de doorvoer zo efficiënt mogelijk te maken. Opslag op een terrein kost geld en bovendien wil de klant vaak zo snel mogelijk zijn spullen hebben. Op zo'n terrein vol met containers lijkt het alsof alles daar heel lang staat, maar in werkelijkheid is bijna alles dezelfde dag weer weg.

Sommige containers hebben een koel-unit aan boord. Als daar bier in zit die niet gebruikt om te koelen, maar om te verwarmen, om ervoor te zorgen dat het niet gaat bevriezen op een reis naar bijvoorbeeld Rusland.

Op het moment van het werkbezoek wordt er een containerschip geladen. De schipper van de "Caan" geeft een rondleiding. Hij woont met zijn familie op het schip, waar ze van alle gemakken zijn voorzien. Zijn "huis" ligt op rubbers om de vibraties van de motor op te vangen. Dat is geen luxe, het schip vaart dag en nacht. Voordat men aan boord gaat moeten de schoenen uit of gaan er plastic hoesjes om.

De stuurhut lijkt zo uit een ruimteschip te komen. Geen stuurrad maar een joystick en de bestuurder is omringd door beeldschermen. De hele hut gaat elektrisch omhoog omdat er soms wel 4 lagen containers in het ruim liggen en de stuurman anders niets zou kunnen zien. Het aantal containers is weer afhankelijk van de vaarroute. In Den Bosch kunnen er, vanwege bruggen, maar 3 lagen op elkaar worden gestapeld. De "Caan" kan 108 TEU's vervoeren. In het ruim ligt een enorme motor. De aparte motoren voor het genereren van elektriciteit zijn groter dan die in een vrachtwagen.

Iedereen bedankt de medewerkers van BCTN en de schipper en zijn zonen voor de gastvrijheid en de interessante rondleiding. De komende weken gaan de leerlingen samen met Wim Busser hun project over de BCTN-terminal in aanleg in Alblasserdam vervolgen.

 

Geef je mening :

Wat vind je van de Basisuniversiteit?