Bezoek 380 kV verdeelstation Simonshaven Julianaschool

Op 25 november bezochten 7 studenten (eentje was er helaas ziek) van de Julianaschool uit Bilthoven in het kader van het project hoogspanning, een 380 kV station in Simonshaven.

Dit station is in opdracht van Tennet (de netbeheerder van het landelijke elektriciteitsnet) gebouwd, onder andere door het bedrijf waar expert Peter Blankers voor werkt : Imtech. Dit soort grote installaties kosten vele miljoenen en de diverse werkzaamheden worden door middel van een zogeheten europese aanbesteding tussen bedrijven verdeeld. Naast Imtech bouwt er hier bijvoorbeeld ook een duits bedrijf.

Rudi Schell van Tennet en bouwleider, ontvangt onze studenten met limonade en pepernoten. Eerst geeft hij een presentatie over de veiligheid op het terrein. Geen handen omhoog, niet achter de rood-witte kettingen komen! Gevaar! Het gaat hier tenslotte om honderdduizenden Volt! Vol ontzag kijkt iedereen naar een paar filmpjes die laten zien wat voor enorme krachten hier aan het werk zijn. Meterslange vonken schieten door de lucht.

Het station is onderdeel van het landelijke 380 kV ringnet. Dit net heeft contacten met de netten van andere landen (Noorwegen: NorNed, België, Duitsland en in 2010 ook het Verenigd Koninkrijk: BritNed). Ook kunnen er via dit station elektriciteitscentrales uit het Botlekgebied worden aangesloten. De 380.000 volt wordt hier getransformeerd naar 150.000 volt die weer wordt geleverd aan bijvoorbeeld Eneco, die er voor zorgt dat wij thuis 380 volt geleverd krijgen. Rudi vertelt dat de rol van Nederland van importeren naar importeren èn exporteren van elektriciteit gaat. Dit jaar heeft Tennet trouwens het duitse hoogspanningsnetwerkbedrijf Transpower stromübertragungs GmbH gekocht. Een hele grote stap.

Voordat men het terrein op kan moet iedereen zich registreren en een helm opzetten.

Hierna krijgen onze studenten een uitgebreide rondleiding langs de componenten van het station. Hoe die componenten werken, hebben ze de afgelopen weken met Peter Blankers in het klein geleerd. De spanningsmeter, bruggen, allerlei beveiligingsonderdelen en de transformator. Aan het knetteren en zoemen merk je dat er heel veel spanning op de componenten staat. Vol ontzag kijkt iedereen rond. De transformator is reusachtig. Hoeveel wikkelingen zou die wel niet hebben! Hoe zwaar is die wel niet! En hoe hebben ze hem hier gekregen? Uitgebreid wordt ingegaan op de koeling. Dat gebeurt door middel van olie. De druk daarvan moet goed worden bijgehouden en er moet worden gezorgd dat er geen water in de olie zit. Dat gebeurt door middel van membranen en een silicagefilter (de buis met rode korrels, hoe witter hoe meer vocht). Ook wordt een kijkje genomen in het besturingsgedeelte. Nergens aankomen! Hoogspanning! En vraag het de studenten, ze weten nu van alles over de "stapspanning": benen bij elkaar!

Van Tennet krijgen onze studenten een map met informatie en de Imtech helmen mogen ze houden. Dan zijn ze goed herkenbaar op straat.....

Grote dank aan Rudi Schell van Tennet en Peter Blankers en de begeleiders Hans Hanegraaf en Peter van Veelen van Imtech voor de fantastische middag.

De netkaart van Nederland, linksonder Rotterdam vind je Simonshaven, onderdeel van de gemeente Bernisse.

De UCTE netkaart