Basisuniversiteit

• Verklein lettergrootte

Start VMBO-eindexamen geschiedenis groep 7,8 basisonderwijs

Project VMBO-eindexamen geschiedenis voor groep 7,8 basisonderwijs

Op 30 september startte een bijzonder Basisuniversiteitsproject : VMBO-geschiedenis voor 12 leerlingen van groep 7 en 8 van de basisscholen Werkplaats Kindergemeenschap en de Theresiaschool uit Bilthoven. Onder leiding van historicus Drs. Wessel van Setten gaat deze groep de komende twee jaar aan de slag met de eindexamenstof geschiedenis van het VMBO. En als ze dat leuk vinden, dan kan het project worden afgesloten met het eindexamen VMBO-geschiedenis, waarvoor dan ook een echt diploma wordt uitgereikt. De boeken zijn gesponsord door uitgeverij Malmberg en Wessel krijgt toegang tot hun digitale leeromgeving.

De eerste bijeenkomst is in het Muishuis op de Werkplaats. Iedereen duikt direct in de uitgedeelde boeken. Wessel vraagt : "Kunnen boeken eigenlijk gevaarlijk zijn? Of kan wat er in een boek staat gevaarlijk zijn? Of gaat het erom wat je er mee doet?" Wessel vertelt dat het heel belangrijk is, om je goed af te vragen waarom je op school bepaalde dingen uit de geschiedenis moet leren. Wie bepaalt dat eigenlijk? En waarom staat er in de schoolboeken veel meer over Willem van Oranje dan over bijvoorbeeld Johan van Oldenbarnevelt?

Willem van OranjeJohan van Oldenbarnevelt

Eén van de Basisuniversiteitsstudenten weet het : Willem van Oranje is tenslotte "vader des vaderlands" en stond aan de basis van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden (en onze student weet ook even zo het geboorte- en sterftejaar van Willem op te noemen).

Maar, zegt Wessel, geschiedenis is niet het leren van feiten, want wat een feit is is meestal later vastgesteld. Het is goed om kritisch te blijven : "wees het eerst maar eens oneens met een boek, dan kun je later, als je er meer van weet, het er alsnog mee eens zijn".

In een land bepaalt de regering wat kinderen op school moeten leren. Dus ook wat ze moeten leren van de vaderlandse geschiedenis. Dat alles met als doel dat wij goede staatsburgers worden. Kijk hier maar eens : De canon van Nederland op Wikipedia of hier : Geschiedenis24 Discussie canon vaderlandsche geschiedenis Wat moet men weten van het verleden? Dat heeft tot veel discussie geleid, goed om kritisch te blijven.

De volgende week komt de groep samen op de Theresiaschool. De komende twee jaar zullen de studenten wekelijks bij elkaar komen om zich te verdiepen in het vak geschiedenis. En.... als ze er zin in hebben "even" het VMBO-examen te doen.

Geef je mening :

Wat vind je van de Basisuniversiteit?